Close

Odrobina słońca na śniadanie

Dziś poszukuję inspiracji w kuchni Arta Smitha, kucharza, który dodał przepisy do książki dr Deana Ornisha „Spectrum”.

Zaczynam od czegoś na śniadanie. Uwielbiam kaszę quinoa i tak się składa, że mam w domu paczuszkę, więc szukam czegoś na bazie tej pysznej kaszy. Jest! „Komosa ryżowa doprawiona cząbrem1.
Kasza quinoa, zwana również komosą ryżową jest niestety droga. Przepis na 4-6 osób zawiera aż dwie szklanki. Spokojnie mogę to zredukować do połowy. Ale szklanka, to cała moja drogocenna paczuszka 250 g. Biorę więc pół szklanki i dopełniam kaszą jaglaną. Uważam, że to może być fajne połączenie. Obie kasze są drobne, więc będą się gotowały podobną ilość czasu. Pasują do siebie. Obie lubię.

Potrzebuję zatem:
1 szklanka uprażonej mieszanki kasz jaglanej i quinoa
2 szklanki bulionu (używam tylko bulionu warzywnego eko, bez glutenu) – 1 kostka na 0,5 l wody
1 mała cebula
1 ząbek czosnku
3-4 suszone pomidory (suche, nie w oleju)
Świeże zioła. Mam w domu tymianek, kolendrę natkę pietruszki i rzeżuchę, która zawsze rośnie na moim parapecie.
Sól i pieprz do smaku.

Wstawiam wodę w czajniku. Przyda się do bulionu.

Art Smith w każdym przepisie na kaszę sugeruje prażyć ją przed gotowaniem. Szczerze nigdy tego nie robię. Tym razem postanawiam spróbować. Wrzucam na małą, teflonową patelnię moją mieszankę kasz i podgrzewam, aż zaczyna pachnieć. Szybko zdejmuję z ognia i przelewam na sitku zimną wodą. Ok.

Obieram i wyciskam czosnek. Zawsze zaczynam od czosnku, ponieważ trzeba dać mu czas na uwolnienie się allicyny, która ma przeciwnowotworowe działanie i jest tym, co w czosnku najbardziej wartościowe. Allicyna uwolni się tylko, kiedy czosnek zmiażdżymy, bowiem trzeba zniszczyć ścianki komórek rośliny, żeby wydobyć ten związek chemiczny. Siekanie czosnku niestety nie daje tego efektu. Taki zmiażdżony czosnek musi poleżeć chwilkę. Różne źródła podają różny czas: minutę, trzy, dziesięć2. Niemniej na pewno kilka minut trzeba odczekać, zanim się go użyje. Allicynę pomaga też wydobyć połączenie czosnku z oliwą.

Kiedy zmiażdżony czosnek leży sobie w miseczce, siekam cebulę, kroję w paseczki suszone pomidory i siekam zioła. Woda w czajniku się zagotowała. Zalewam kostkę bulionu 0,5 l wody.
Na patelnię wrzucam posiekaną cebulę i dodaję czosnek. Podsmażam, delikatnie podlewając bulionem. Kiedy cebula jest już miękka, dorzucam pokrojone pomidory i odciekającą na sitku kaszę. Zalewam bulionem, mieszam, niech się zagotuje.

Proporcje, jakie stosuję zawsze, gotując każdą kaszę czy ryż to 2,5 szkl. wody na 1 szkl. suchego ziarna. Brakuje mi więc 0,5 szkl. Dolewam wody.
Kasza uprażona rzeczywiście pachnie lepiej. Rzecz w tym chyba, żeby nie przesadzić i nie uprażyć jej za bardzo.

Potrawa ma śliczny kolor, ale może mogłoby być lepiej? Dodaję świeżo zmielony pieprz, a z kim pieprz szczególnie się przyjaźni? Z kurkumą! Moja ukochana przyprawa, o niezwykłych właściwościach. Kurkumina zawarta w tej przyprawie potrafi zablokować proces nowotworowy na etapie zmian w DNA komórki! Jednak nie wszyscy wiedzą, że przyswajalność tego związku wzrasta ok. 1000-krotnie (nie pomyliłam się z ilością zer) w połączeniu z piperyną zawartą w pieprzu.

Nic nie solę. Przecież sól jest w bulionie!

Intensywną żółć kurkumy warto też połączyć z intensywną czerwienią słodkiej papryki. Daję więc po pół łyżeczki jednej i drugiej przyprawy. Moja potrawa nabiera koloru. Woda już odparowuje, więc czas dodać zioła. Zamykam całość pokrywką i czekam aż spokojnie „dojdzie”.

_

Ornish, D. (2015). Spektrum. Warszawa: Wydawnictwo Druga Strona, s. 401

2 Janus, A. (2011): Nie daj się zjeść grzybom Candida. Warszawa, Wydawnictwo IPS

 

Treści zamieszczane na stronie internetowej www.koliberdietetyka.pl mają na celu edukację i dostarczanie informacji. Nie można traktować ich jako odpowiednika profesjonalnej porady lekarskiej, diagnostyki czy leczenia. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Koliberdietetyka.pl stara się przekazywać rzetelną i wartościową wiedzę, jednakże nie bierze odpowiedzialności za sposób wykorzystywania informacji zawartych na stronie.