Close

Jak rozmawiać z nastolatką o jedzeniu

Nastoletnie dziewczęta to grupa najbardziej narażona na wiele niebezpieczeństw. Dziś porozmawiamy o zaburzeniach odżywiania, które stanowią jedno z najważniejszych zagrożeń w tym okresie rozwoju. Choć problemy te dotyczą w pewnym stopniu również chłopców, dziewczęta stanowią najliczniejszą grupę pacjentów, dlatego skupię się na nich.

Jedzenie to jeden z obszarów, o których bardzo trudno jest rozmawiać z dorastającą córką. Jako rodzice chcielibyśmy wpoić jej zasady zdrowego odżywiania, zachęcić do jedzenia warzyw, ograniczyć spożywanie słodyczy i „śmieciowego jedzenia”. Dlaczego? Ponieważ wszyscy wokół mówią, że „śmieciowe jedzenie” jest złe i prowadzi do nadwagi, a my chcemy dla naszego dziecka jak najlepiej. Jednocześnie nadmierne koncentrowanie się na jedzeniu i wadze może również prowadzić do kłopotów. Nie chcemy przecież wzbudzić w córce przekonania, że jest „za gruba” i spowodować u niej obsesji na punkcie swojej wagi.  Jak rozmawiać z córką, by nie spowodować więcej złego niż dobrego?

Dr Lisa Damour, amerykańska psychoterapeutka, pracująca na co dzień głównie z nastolatkami, daje odpowiedź na to pytanie. Serdecznie zachęcam do przeczytania książki „Zaplątane nastolatki”, do której będę wracać w kontekście innych problemów wieku dojrzewania. Tymczasem chciałabym przybliżyć pokrótce najważniejsze myśli dr Damour, pod którymi podpisuję się obiema rękami.

Badania[1] dowiodły, że dziewczyny dobrze czują się w swoim ciele kiedy rodzice, zamiast zachęcać do stosowania diet, skupiają się na pozytywnych sposobach utrzymania prawidłowej wagi i sami prowadzą zdrowy styl życia. Rodzice powinni zacząć od tego, by aktywność fizyczna była stałym elementem ich życia i zachęcać dziecko do tego samego; zapewnić dostęp do zdrowej żywności i samemu ją spożywać. Dom, w którym na stole leżą ciastka i chipsy zamiast owoców i warzyw nie zachęca do sięgania po zdrowe przekąski. Zadbajmy zatem o to, by nasze dziecko miało możliwość dokonywania zdrowych wyborów.

Rozmowy o jedzeniu nie powinny mieć charakteru ocen wartościujących. Określanie jednych produktów czy potraw jako „dobre” lub „zdrowe” a innych jako „niezdrowe”, „złe”, a zwłaszcza „zabronione” lub „zakazane” może wywołać efekt „zakazanego owocu” i spowodować, że piętnowane pokarmy staną się szczególnie pożądane. Z kolei u dziewcząt zagrożonych anoreksją może wzmacniać negatywną postawę wobec „złego” jedzenia i wzmagać restrykcje.

Rozmawiając z córką o tym co i ile powinno się jeść, warto zwracać jej uwagę na to, by słuchała siebie i nauczyła się właściwie odczytywać sygnały płynące z ciała. Zdrowy organizm jest wyposażony w mechanizmy regulujące przyjmowanie pokarmu poprzez odczucie głodu i sytości. Dlatego, jeżeli Wasza córka zostawiła na talerzu nie dojedzony posiłek, nie zmuszajcie jej do tego, żeby zjadła wszystko do końca.

Jednak najważniejsze w profilaktyce zaburzeń odżywiania jest traktowanie jedzenia i wagi w sposób neutralny i koncentracja na tym, kim jest, co czuje i jak dba o siebie nastolatka. Zamiast skupiać się na tym, co je i ile waży zadbajcie o to, by wiedziała, że jest ważna i kochana. Zamiast wdawać się w dyskusje dotyczące tego, czy dane pożywienie jest, czy nie jest „zdrowe”, używajcie argumentów odnoszących się do tego, w jaki sposób dbać o swoje zdrowie i samopoczucie. Rozmawiajcie o tym, że zarówno przejadanie się, jak i restrykcyjne diety nie pomagają dbać o siebie we właściwy sposób. Uczcie ją troszczyć się o siebie i nie ulegać presji kulturowych kanonów piękna lansowanych przez media czy standardów narzucanych przez rówieśników.

Lepiej chwalić dziecko, kiedy dokonuje właściwych wyborów, niż potępiać, zakazywać i straszyć.

 

 

 

[1] Damour, L. (2017): Zaplątane nastolatki, s.281-282, Warszawa: Agora.

 

Treści zamieszczane na stronie internetowej www.koliberdietetyka.pl mają na celu edukację i dostarczanie informacji. Nie można traktować ich jako odpowiednika profesjonalnej porady lekarskiej, diagnostyki czy leczenia. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Koliberdietetyka.pl stara się przekazywać rzetelną i wartościową wiedzę, jednakże nie bierze odpowiedzialności za sposób wykorzystywania informacji zawartych na stronie.

ZAMÓW NEWSLETTER

Zgadzam się na wysyłkę newslettera (możesz anulować subskrypcję)

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl