Close

FitLekcja 1. Ile jest wody w wodzie? Scenariusz lekcji w szkole podstawowej

Nauczycielu, przed Tobą pierwszy scenariusz zajęć z cyklu FitLekcja.  Dowiesz się, jak poprowadzić ciekawe lekcje na temat właściwego odżywiania, jako elementu zdrowego stylu życia.

W domu, w szkole, w telewizji – wszędzie słyszymy, że trzeba pić wodę. Woda jest dobra dla zdrowia i powinniśmy jej pić około dwóch litrów dziennie. Tak mówią, ale czy to prawda? Przecież to tylko woda! A właściwie, po co nam tyle wody?

Ile jest wody w wodzie, czyli cała prawda o słodzonych napojach i o tym, jak samodzielnie zrobić pyszną wodę o smaku owoców.

CELE:

  • przekonanie uczniów o potrzebie picia wody,
  • pokazanie różnic między wodą a słodzonymi napojami,
  • nauka przygotowywania zdrowej „wody smakowej” w oparciu o świeżo wyciskane soki z owoców.


MATERIAŁY:

  • Prezentacja – slajdy,
  • Zdjęcie etykiety z półlitrowej butelki Coca-coli do wyświetlenia na ekranie,
  • laptop, głośniki i rzutnik,
  • Pusta butelka półlitrowa po wodzie,
  • Miska, łyżka, nóż ostry do krojenia owoców, deseczka.
  • Paczka cukru w kostkach (ok. 3 g – kostka),
  • Kubki jednorazowe,
  • Ręczna wyciskarka do owoców,
  • Kilka owoców, np. cytryn, pomarańczy, jabłek, kiwi
  • Doniczka świeżej mięty,
  • Miód
  • Dzbanek duży 1-1,5 l przeźroczysty (szklany lub plastikowy) na wodę,
  • Zgrzewka wody mineralnej niegazowanej,
  • Ręczniki papierowe do sprzątnięcia tego, co się narozlewało. 

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ:

  1. Jeśli w klasie znajduje się dywan, warto go zwinąć przed zajęciami.
  2. Dwie ławki można zestawić ze sobą dłuższymi stronami tak, by utworzyły „stół”, a pozostałe ławki i krzesła ustawić w podkowę dookoła „stołu”, który powinien znajdować się na środku.
  3. Na „stole” należy ułożyć wszystkie pomoce, naczynia, wodę, owoce.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część pierwsza – trochę teorii

  1. Woda w naszym ciele

Nauczyciel pokazuje dzieciom slajd z infografiką pokazującą procentowy udział wody w organizmie człowieka i omawia go.

Woda jest w każdej komórce naszego ciała. Z wiekiem jej ilość w naszym organizmie spada. Najwięcej wody, ok.75 % mają małe dzieci, osoby dorosłe 60%, a starsze tylko ok. 50%.

  1. Funkcje wody w organizmie:

Nauczyciel najpierw pyta dzieci, jakie przychodzą im do głowy funkcje wody. Jedna z osób zapisuje na tablicy. Nauczyciel dopowiada, jeśli jakaś funkcja nie została wymieniona.

  • Woda wchodzi w skład wszystkich komórek i tkanek naszego organizmu
  • Jest niezbędna w procesie trawienia
  • Umożliwia transport składników odżywczych i produktów przemiany materii
  • Reguluje temperaturę ciała, chłodzi, (dlatego trzeba pić, kiedy jest gorąco)
  1. Odwodnienie, czyli co się dzieje, kiedy brakuje nam wody w organizmie:
  • Osłabienie
  • Wycieńczenie z gorąca
  • Zaburzenia rytmu serca
  • Niewydolność nerek
  • Skurcze mięśni
  • Zaburzenia mowy
  • Niebezpieczne zmiany ciśnienia krwi

Nauczyciel pokazuje slajd z obrazkiem i hasłem, które należy zapamiętać:

Pij zanim zachce Ci się pić!

Ponieważ, kiedy chce Ci się pić, to znaczy, że już jesteś odwodniony.

  1. Ile trzeba pić?

TO ZALEŻY OD TEGO:

  • jak gorąco jest na dworze
  • jak dużo się ruszamy
  • co jemy

TRZEBA WIĘCEJ PIĆ JEŚLI:

  • jemy dużo białka
  • jemy dużo błonnika (warzywa, pełne ziarno)
  • mocno solimy

PAMIĘTAJCIE, ŻE WODA JEST TAKŻE W TYM, CO JEMY:

  • w warzywach i owocach
  • w zupach
  • w mleku i napojach mlecznych
  • w sokach i napojach
  1. Co mówią normy opracowane przez naukowców?

Wniosek: Chłopcy muszą pić więcej wody!

  1. Zagadka matematyczna

Nauczyciel zadaje pytania, dzieci zgłaszają się na ochotnika do odpowiedzi:

1000 ml – ile to litrów?

Szklanka to 250 ml. Jeśli wypijesz dziennie 6 szklanek wody, to ile litrów wody wypijesz?

Czy to wystarczy?

 

Część druga – eksperyment

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom slajd ze zdjęciem etykiety jednego z ulubionych napojów. (Niech rozpoznawalność marki stanie się dla tego producenta jego przekleństwem)

2. Nauczyciel prosi jednego z uczniów na ochotnika, takiego, który jest dobry z matematyki, aby podszedł do tablicy i wykonał obliczenie zawartości cukru w gramach w półlitrowej butelce „czerwonego napoju”. Zadanie to można wykonać na dwa sposoby:

Mnożymy ilość węglowodanów w 100g razy 5, ponieważ butelka zawiera 500 ml płynu.

10,6g x 5=53 g

Lub odczytujemy z tablicy określających % dziennego zapotrzebowania (GDA) w porcji 250 ml i mnożymy razy 2, ponieważ butelka zawiera 500 ml płynu.

27 g x 2 = 54 g

Wychodzi zatem 53 lub 54 g.1 kostka cukru =2,8g, co daje:

53/2,8 = 18,9

54/2,8=19,3

Czyli 19 kostek cukru!!!

3. Jeden z uczniów na ochotnika odlicza 19 kostek cukru i wrzuca je do pustej miski. Niech wszyscy dokładnie się przyjrzą ile to jest cukru!

4. Do pustej półlitrowej butelki bez etykiety nalewamy czystej wody (z jednej z butelek ze zgrzewki), aby odmierzyć 500 ml.

5. Zalewamy cukier wodą i mieszamy łyżką aż do całkowitego rozpuszczenia.A teraj próbujemy! Dzieci ustawiają się w kolejce do „stołu”.

6. Teraz nauczyciel nalewa każdemu ok 1 łyżki wody do kubeczka i dzieci piją roztwór wyrażając głośno swoje odczucia. (Spodziewane: bleee!)

Na koniec eksperymentu nauczyciel tłumaczy dzieciom dlaczego pijąc napój nie czujemy, że zawiera on aż tak dużo cukru. Po pierwsze z powodu sztucznych substancji, które dodano do napoju, np. różnych kwasów, które neutralizują smak słodki oraz, po drugie, poprzez dodanie bąbelków, czyli dlatego, że napój jest gazowany.
Wnioski: Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że pijąc napoje dostarczamy nie tylko wody, ale również bardzo dużo cukru, co jest szkodliwe.

7. Nauczyciel pyta dzieci, co przyniosły dziś do szkoły do picia. Dzieci wyciągają butelki. Czytamy skład i sprawdzamy ile cukru mają tzw. „wody smakowe”, które są przeźroczyste i wyglądają jak zwykła woda.

Pamiętajcie: Wody smakowe, to nie woda, tylko słodkie napoje!

 

Część trzecia – robimy własną, zdrową, wodę smakową!

Uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują wodę smakową.

  1. Najpierw dokładnie myjemy owoce.
  2. Do szklanego dzbanka wlewamy czystą wodę mineralną lub źródlaną z butelki.
  3. Dzieci skupione wokół „stołu” kroją pomarańcze i cytryny. Część dzieci wyciska sok ręczną wyciskarką z połówek owoców i wlewa sok do dzbanka, inne dzieci w tym czasie kroją owoce na cząstki lub plasterki, obrywają gałązki mięty i wrzucają wszystko do dzbanka.
  4. Dodajemy 1 łyżkę (10 ml) miodu na 1 l wody.
  5. Dzieci ustawiają się w kolejce i każde dostaje przynajmniej jedną szklankę wody smakowej. Głośno wyrażają swoją opinię na temat przygotowanego napoju.

Wnioski: Zamiast kupować pełne cukru napoje, które udają wodę, możesz przygotować łatwo swoją własną wodę smakową! Zdrową, bez konserwantów i o takim smaku, jaki sobie wymarzysz.

 

Co sądzisz o takich zajęciach? Są możliwe do zrealizowania? Spodobają się Twoim uczniom?

Czekam na Twój komentarz.  Jeśli  scenariusz okazał się dla Ciebie wartościową pomocą, zainspirował Cię lub po prostu Ci się podoba, proszę, poślij go dalej, udostępnij, polub. Będzie to dla mnie znaczyć bardzo wiele.

6

Treści zamieszczane na stronie internetowej www.koliberdietetyka.pl mają na celu edukację i dostarczanie informacji. Nie można traktować ich jako odpowiednika profesjonalnej porady lekarskiej, diagnostyki czy leczenia. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Koliberdietetyka.pl stara się przekazywać rzetelną i wartościową wiedzę, jednakże nie bierze odpowiedzialności za sposób wykorzystywania informacji zawartych na stronie.

ZAMÓW NEWSLETTER

Zgadzam się na wysyłkę newslettera (możesz anulować subskrypcję)

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl