Close

FitLekcja 2. Matematyka dla mózgu na 5! Scenariusz lekcji w szkole podstawowej

Nauczycielu, przed Tobą kolejny scenariusz zajęć z cyklu FitLekcja.

Dziś udamy się na poszukiwania najważniejszej cyfry w kuchni, wokół której zbudowane są zasady prawidłowego żywienia. Tą cyfrą jest 5. Dlaczego?  Przekonaj się sam i zobacz, jak przeprowadzić z uczniami ciekawą lekcję na ten temat.

 

 

CELE:

  • Przybliżenie dzieciom podstawowych zasad zdrowego odżywiania: odpowiedniej liczby i regularności posiłków, konieczności spożywania warzyw i owoców oraz proporcji poszczególnych grup produktów w diecie; wprowadzenie pojęć „piramidy żywieniowej” i „zdrowego talerza” przez skojarzenie z cyfrą 5 i utrwalenie wiedzy w ćwiczeniu.
  • Podniesienie poziomu atrakcyjności zdrowego stylu życia poprzez odwołanie do autorytetu-idola (Pascal Brodnicki) prezentującego zasady w atrakcyjnej formie (filmik).
  • Uświadomienie wpływu zdrowego odżywiania na funkcjonowanie umysłu, pokazanie związku między jedzeniem a myśleniem.

 

MATERIAŁY:

  • Prezentacja – slajdy,
  • Komputer z dostępem do Internetu, głośniki i rzutnik,
  • 4 arkusze formatu A3 z rysunkiem talerza (możesz narysować je samodzielnie, ołówkiem na 4 kartkach lub wydrukować gotowy szablon z Internetu, ale wówczas małe szanse na format A3, a im większe kartki, tym lepiej)

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ:

Nie ma potrzeby specjalnego przygotowywania sali do zajęć, jeśli jednak w klasie znajduje się dywan, warto, aby na czas oglądania filmu dzieci wyszły z ławek i usiadły na dywanie.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część pierwsza – trochę teorii

  1. Ile posiłków powinniśmy spożywać każdego dnia?

Każdego dnia powinniśmy spożywać od 3 do 5 posiłków.

Źródło: Joanna Gorzelińska: Piramida w kuchni, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa, 2015

Nauczyciel pokazuje dzieciom slajd z infografiką pokazującą przykładowy rozkład pięciu posiłków i omawia go.

 

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia!

Pierwsze  śniadanie powinno być zjedzone w domu, w spokoju, a nie w pośpiechu. Dobrze, jeśli jest ciepłe i zawiera zdrowe węglowodany. II śniadanie i podwieczorek są ważne, ale nie powinny być zbyt duże. Mniejsze niż śniadanie, obiad i kolacja.

(O tym, czym są zdrowe węglowodany, powiemy sobie na innej lekcji).

  1. Ile warzyw i owoców trzeba jeść każdego dnia?

Codziennie powinniśmy jeść co najmniej 5 porcji warzyw i owoców.

Źródło: Opracowanie własne z wykorzystaniem grafiki z: Joanna Gorzelińska: Piramida w kuchni, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa, 2015

Ile to jest jedna porcja?

  • Jedno średnie jabłko
  • Jeden banan
  • Garść surówki lub sałaty
  • Szklanka truskawek
  • Różyczka brokułu lub kalafiora wielkości pięści
  • Talerz zupy jarzynowej
  • Szklanka koktajlu z owoców i warzyw
  • 2 łyżki buraczków do obiadu
  • 2 łyżki marchewki z groszkiem
  • Szklanka soku świeżo wyciśniętego z owoców
  • Pół awokado

Wypiszcie na tablicy te i inne przykłady, które przyjdą Wam do głowy.

 

  1. Co to jest „piramida żywieniowa” i ile jest jej pięter?

Nauczyciel pokazuje slajd z piramidą polskiego Instytutu Żywności i Żywienia (2016) i omawia go. Koniecznie zaznacza, że to jest nowa piramida, którą naukowcy opracowali w 2016 roku.

(Film, który dzieci za chwilę zobaczą opiera się na piramidzie z 2009 roku, która różni się od obecnie obowiązującej. Niech bystrzaki wychwycą różnice!)

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia, 2016

  1. Ile grup produktów powinno się znaleźć na talerzu?

Na talerzu powinny się znaleźć produkty z pięciu grup. Najważniejsze są warzywa i owoce, których powinno być przynajmniej połowa.

WARZYWA I OWOCE min. 50 %

WĘGLOWODANY 15-20%

MIĘSO I RYBY 5-10%

MLEKO I PRODUKTY MLECZNE 5-10%

OLEJE I INNE TŁUSZCZE 2-3%

Źródło: Opracowanie własne z wykorzystaniem grafiki Instytut Matki i Dziecka.

 

  1. Dlaczego należy przestrzegać zasad zdrowego żywienia?

Przestrzegaj zasad zdrowego żywienia, by jak najlepiej odżywiać swój mózg!

Mózg jest naszym najważniejszym narządem, który musimy zdrowo odżywiać, żeby mógł pracować, myśleć, zapamiętywać, uczyć się i tworzyć. Potrzebuje regularnych posiłków, które zawierają wszystkie grupy produktów. Kiedy właściwie odżywiasz swój mózg, pracuje na medal! A jeśli chcesz osiągać świetne wyniki pamiętaj, że ma on swoje ulubione przysmaki.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji z artykułu: https://joannasalwa.pl/2017/10/12/9-pokarmow-ktore-wzmacniaja-pamiec-i-koncentracje-darmowy-ebook-z-przepisami/

 

Kto zgadnie? Jaka jest najważniejsza cyfra, którą najczęściej spotykamy w zasadach zdrowego żywienia?

Dzieci (chórem): PIĘĆ!!! Nauczyciel wyświetla slajd:

 

Część druga – film

Dzieci siadają na dywanie lub pozostają w ławkach. Nauczyciel wyświetla film. (15 minut)

 

Część trzecia – ćwiczenie „Zdrowy talerz” (10-15 min)

Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Dzieci siadają w ławkach grupami, w miarę możliwości tworząc krąg przy wspólnej ławce. Nauczyciel rozdaje każdej grupie szablon talerza i prosi, by dzieci wyjęły kredki i narysowały wspólnie, w grupach zdrowo skomponowany talerz.

Następnie wszystkie prace zostają powieszone w widocznym miejscu tak, by każdy mógł się przyjrzeć, jak powinien wyglądać zdrowy talerz!

 

Tego, co konkretnie powinno się znajdować na talerzu, będziecie się dowiadywać z kolejnych FitLekcji. Serdecznie zapraszam!

Co sądzisz o takich zajęciach? Są możliwe do zrealizowania? Spodobają się Twoim uczniom? Czekam na Twój komentarz.

Jeśli ten scenariusz okazał się przydatny, proszę, poślij go dalej. Dla Ciebie to chwila, która dla mnie znaczy bardzo wiele! Zapraszam również do przesyłania zdjęć z przeprowadzonych lekcji.

 

 

1

Treści zamieszczane na stronie internetowej www.koliberdietetyka.pl mają na celu edukację i dostarczanie informacji. Nie można traktować ich jako odpowiednika profesjonalnej porady lekarskiej, diagnostyki czy leczenia. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Koliberdietetyka.pl stara się przekazywać rzetelną i wartościową wiedzę, jednakże nie bierze odpowiedzialności za sposób wykorzystywania informacji zawartych na stronie.

ZAMÓW NEWSLETTER

Zgadzam się na wysyłkę newslettera (możesz anulować subskrypcję)

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl