Close

Fitlekcja 7. Owoce są pyszne! Scenariusz lekcji w szkole podstawowej

Nauczycielu, miło mi zaprezentować kolejny scenariusz FitLekcji na temat zdrowego odżywiania.

Dzieci, na poprzedniej lekcji zajmowaliśmy się warzywami. Jak wiecie, warzywa zazwyczaj idą w parze z owocami, dlatego dzisiejsza lekcja będzie podobna do poprzedniej. Dziś skupimy się wyłącznie na owocach, jednocześnie powtarzając to, czego nauczyliście się z poprzedniej lekcji o składnikach odżywczych.


CELE:

  • Podkreślenie wagi owoców w diecie i wyjaśnienie przyczyn, dla których warto je jeść.
  • Powtórzenie wiedzy dotyczącej witamin, składników mineralnych oraz błonnika.
  • Przybliżenie wybranych owoców egzotycznych.
  • Zachęcenie dzieci do jedzenia owoców – zrobienie wspólnej sałatki owocowej.

CO JEST POTRZEBNE DO ZAJĘĆ?

  • komputer z dostępem do Internetu i rzutnik,
  • jedna bardzo duża miska, chochla,
  • nożyki, deseczki, małe miseczki, widelczyki, fartuszki (po jednym na ucznia),
  • rolka ręcznika papierowego do posprzątania bałaganu,
  • jeśli w klasie nie ma dywanu, poduszki, koce lub maty.

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ:

Kilka dni przed planowana lekcją należy poprosić uczniów, by każdy przyniósł na zajęcia:

  • mały nożyk (do obierania i krojenia owoców),
  • małą deseczkę,
  • deserową miseczkę i widelczyk (do degustacji),
  • fartuszek.
  • Minimum jeden owoc, z tym, że należy przydzielić uczniom konkretne owoce tak, by nie okazało się, że sałatka składa się z samych jabłek. Proponowane owoce: jabłka, gruszki, śliwki, mandarynki, pomarańcze, banany, kiwi, kaki i inne owoce egzotyczne (zimą), wiosną dodatkowo owoce sezonowe: truskawki, borówki itp.

Nauczyciel przynosi wielką miskę, chochlę i ręczniki papierowe oraz pomaga zorganizować przestrzeń.

Jeśli niemożliwe jest zorganizowanie siedzenia na podłodze, lekcję należy podzielić na dwie części. W pierwszej, dzieci siedzą w ławkach i zapoznają się z treścią prezentacji, a następnie ławki ustawiane są tak, by tworzyły jeden wielki stół/blat, przy którym dzieci będą kroić owoce na sałatkę.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Owoce są pyszne, zdrowe i bardzo kolorowe

Ręka do góry kto lubi owoce?

Owoce są pyszne! Pamiętacie na pewno z lekcji o węglowodanach, że owoce zawierają cukier – fruktozę. Dlatego są takie słodkie. Sama fruktoza, jak każdy cukier, nie jest zbyt dobra dla organizmu, ale mam dla Was dobrą wiadomość. Owoce, oprócz fruktozy, zawierają inne składniki: mnóstwo witamin, minerałów oraz błonnik, który opóźnia wchłanianie cukru z owoców i dlatego nie musimy się go obawiać.

Źródło: opracowanie własne

Owoców powinniśmy jeść znacznie mniej niż warzyw.

Mniej, czyli ile?

Pamiętacie jak wygląda piramida zdrowego odżywiania?

Źródło: opracowanie własne z wykorzystaniem grafik: J. Gorzelińska, A. Loth-Ignaciuk: Piramida w kuchni, GW Foksal, Warszawa, 2015

2.Dlaczego warto sięgać po owoce?

Owoce są nie tylko pyszne, ale też zdrowe, czyli mają korzystny wpływ na nasze organizmy i pomagają nam zachować zdrowie. Są słodkie i doskonale zastępują słodycze zrobione z dodatkiem szkodliwego cukru. Dzięki nim możemy cieszyć się szczupłą sylwetką, nie rezygnując ze słodkiego smaku!

Owoce to prawdziwa skarbnica witamin, składników mineralnych i błonnika. Najbardziej wartościowe są owoce świeże. Pamiętajcie, że sporo witamin i błonnika kryje się także w skórce, którą wielu z nas usuwa przed zjedzeniem owocu.

Najwięcej błonnika zawierają maliny.

Źródło: opracowanie własne.

Szczególnym rodzajem błonnika jest pektyna, czyli błonnik rozpuszczalny w wodzie. Pektyny chronią przed chorobami serca.

Źródło: opracowanie własne.

Wiele owoców ma także bardzo korzystny wpływ na mózg, szczególnie owoce jagodowe i orzechy!

Dla mózgu ważnym pierwiastkiem jest magnez. Sporo magnezu dostarczają banany, dlatego warto zabierać je jako przekąskę na drugie śniadanie. Magnez stymuluje procesy pamięci i koncentracji. Działa też uspokajająco, zapobiega bolesnym skurczom łydek, co jest ważne, kiedy czeka Was lekcja WF-u.

Źródło: opracowanie własne.

TAK, TAK, ORZECHY TO TEŻ OWOCE,

tyle, że nie jemy ich miąższu, lecz… pestkę!

WITAMINY

Orzechy są źródłem witamin z grupy B.

Źródło: opracowanie własne.

 

Sporo witaminy A, niezbędnej do prawidłowego procesu widzenia, zawiera na przykład arbuz. W żółtych i pomarańczowych i czerwonych owocach znajdują się karotenoidy, czyli barwniki, z których organizm produkuje witaminę A.

Źródło: opracowanie własne.

Prawdziwą skarbnicą witaminy Cczarne porzeczki. Znajdziemy ją też w takich owocach, jak: truskawki, cytryny, grejpfrut, pomarańcza i maliny. Warto je spożywać szczególnie w zimowe dni, kiedy nasza odporność wystawiona jest na ciężką próbę.

Źródło: opracowanie własne.

3.Suszone owoce

Suszone owoce zawierają o wiele więcej witamin i składników mineralnych, aniżeli świeże owoce. Są jednak bardziej kaloryczne. Nie powinni ich jeść ludzie, którzy chorują na otyłość albo cukrzycę.

Dla zdrowych osób owoce suszone mogą stanowić świetny i wartościowy dodatek do płatków śniadaniowych czy jogurtu, są często dodawane do muesli. Można je również jeść jako przekąskę. Bardzo smaczne i odżywcze są suszone płatki bananów i suszone figi.

Można je też dodawać do ciast i deserów. Suszone owoce i orzechy noszą wspólną nazwę: bakalie.

 

4.Owoce egzotyczne

Jako egzotyczne moglibyśmy uznać wszystkie te owoce, które nie rosną w naszej strefie klimatycznej. Ale niektóre z nich od tak dawna są sprowadzane do Polski, że nie robią już na nas wrażenia. Owoce cytrusowe, czyli pomarańcze, mandarynki, banany, ananasy czy kiwi to przecież owoce, które nie rosną w naszym klimacie.

Opowiem Wam o kilku ciekawych owocach:

Źródło: opracowanie własne na podstawie: https://adamed.expert/?s=awokado

Źródło: opracowanie własne na podstawie: https://adamed.expert/owoc-kaki-inaczej-persymona-wlasciwosci-i-sposoby-jedzenia-owocu-sharon/

Źródło: opracowanie własne na podstawie: http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/pitaja-smoczy-owoc-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-jak-obrac-i-jesc_44212.html

Wyzwanie

Wybierzcie się w czasie wolnym do dużego sklepu lub poproście rodziców, by pomogli Wam zrobić zakupy w sklepie internetowym i do następnej lekcji, niech każdy uczeń znajdzie taki owoc, którego jeszcze nigdy nie jadł. Niech go spróbuje a chętni opowiedzą o nim i opiszą swoje wrażenia smakowe.

Jakie są Wasze ulubione owoce? Zgłaszajcie się do odpowiedzi!

Mój, to niewątpliwie AWOKADO.

 

Ćwiczenie

Robimy sałatkę owocową.

Umyjcie ręce, załóżcie fartuszki. Ostrożnie obierzcie i pokrójcie na kawałki przyniesione owoce. Wrzućcie je wszystkie do wielkiej miski i wymieszajcie. Teraz pozostaje już tylko rozkoszować się smakiem pysznej sałatki owocowej! Smacznego!

Na dziś to wszystko. Kolejne dwie lekcje będą poświęcone tropieniu szkodliwych substancji w pożywieniu. Serdecznie zapraszam!

Nauczycielu, korzystaj, komentuj, udostępniaj! Dziękuję!

Literatura:

Ciborowska, H., Rudnicka, A. (2016): Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa: PZWL.

Gorzelińska, J., Loth-Ignaciuk, A. (2015): Piramida w kuchni, Warszawa: GW Foksal.

https://portal.abczdrowie.pl/dlaczego-warto-jesc-owoce [06.03.2018]

Guligowska, A. (2015): Dietetyka. Kurs podstawowy, Warszawa: Akademia Dietetyki.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Warzywa#Warzywa_li%C5%9Bciowe [06.03.2018]

https://adamed.expert/owoc-kaki-inaczej-persymona-wlasciwosci-i-sposoby-jedzenia-owocu-sharon/ [06.03.2018]

https://adamed.expert/?s=awokado [06.03.2018]

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/pitaja-smoczy-owoc-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-jak-obrac-i-jesc_44212.html [06.03.2018]

1

Treści zamieszczane na stronie internetowej www.koliberdietetyka.pl mają na celu edukację i dostarczanie informacji. Nie można traktować ich jako odpowiednika profesjonalnej porady lekarskiej, diagnostyki czy leczenia. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Koliberdietetyka.pl stara się przekazywać rzetelną i wartościową wiedzę, jednakże nie bierze odpowiedzialności za sposób wykorzystywania informacji zawartych na stronie.